31.01.2021 П’ять питань про “Доступні ліки”
Що таке електронний рецепт на «Доступні ліки»?
Електронний рецепт на «Доступні ліки» – це такий самий рецепт, як паперовий на рецептурному бланку форми №1, але в електронному вигляді. Електронний рецепт створюється в ЕСОЗ та дає можливість отримувати лікарські засоби за програмою реімбурсації “Доступні ліки” безоплатно чи з незначною доплатою.
Для пацієнта інформація про е-рецепт надходить у вигляді смс
повідомлення. Смс містить інформацію про 16-значний номер рецепту та 4-значний
код підтвердження. Якщо пацієнт уклав декларацію не за номером мобільного
телефону, а за документами, то він отримає рецепт роздрукованим у вигляді
інформаційної пам’ятки. Пам’ятка міститиме не лише номер рецепту та код
підтвердження, а й інформацію про виписані ліки та частоту їх приймання. Таку ж
інформаційну пам’ятку на прохання пацієнта лікар може роздруковувати. Навіть
якщо пацієнт уклав декларацію за номером телефону.
За яких умов пацієнт отримує електронний
рецепт на «Доступні ліки»?
За такі три основні умови:
- пацієнт обрав лікаря, який надає первинну медичну допомогу, уклавши з
ним декларацію;
- пацієнт має встановлений діагноз відповідного хронічного захворювання
– діабет ІІ типу, бронхіальна астма, серцево-судинні захворювання, ревматичні
хвороби;
- пацієнт лікується амбулаторно, а не в стаціонарі.
Лікарські засоби за програмою Доступні ліки” не можна отримати без встановленого відповідного діагнозу або для лікування інших станів, які не відносяться до бронхіальної астми, діабету ІІ типу та серцево-судинних захворювань. Наприклад, якщо лікар призначає будесонід при бронхіті або метформін при метаболічному синдромі, він не виписує електронний рецепт на ці препарати. Пацієнт купує ці ліки за власний кошт.
Як отримати електронний рецепт на «Доступні ліки» по телефону?
Щоб отримати рецепт на “Доступні ліки” по телефону, потрібно завчасно погодити з алгоритм дій з лікарем первинки, з яким укладено декларацію. Наприклад, варто дізнатись, на який номер та коли телефонувати. Уточнити, чи потрібно записуватись на прийом, щоб зарезервувати час, який витратить лікар на створення е-рецепта в електронній системі охорони здоров’я. Також потрібно контролювати кількість лікарського засобу, який залишився і не чекати до останнього, щоб отримати новий рецепт.
Новий рецепт на той самий лікарський засіб у межах «Доступних ліків» може бути виписаний:
- не раніше ніж за 7 днів, якщо в попередньому е-рецепті, за яким
виписано цей лікарський засіб, курс лікування було встановлено на термін від 21
дня та більше;
- за 3 дні, якщо такий строк є меншим за 21 день.
Що потрібно для того, щоб хтось отримав в аптеці “Доступні ліки” для вас?
Пацієнтові також не обов’язково самому вирушати в аптеку. Номер е-рецепту легко переслати чи повідомити рідним або навіть сусідці. І вони отримають “Доступні ліки” за нього. Для цього потрібно:
- Мати електронний рецепт на “Доступні ліки”, а далі записати або
продиктувати 16-значний номер рецепту та 4-значний код підтвердження тим, хто
отримуватиме ліки в аптеці. Пояснити тим, хто отримуватиме препарати, лікам
якого саме виробника пацієнт віддає перевагу.
- Зверніть увагу, що “Доступні ліки” можна отримати як безоплатно,
так і з невеликою доплатою. Варто попередити тих, хто отримуватиме ліки, про
необхідність доплати, якщо вона буде потрібна.
- Коли рідні або знайомі пацієнта звернуться в аптеку, вони мають
повідомити фармацевту 16-значний номер е-рецепта. Далі – обрати із
запропонованих фармацевтом торговельних найменувань лікарських засобів саме
той, якому віддає перевагу пацієнт. Варто переконатися, що необхідне
торговельне найменування лікарського засобу у потрібній кількості є в
наявності. З’ясувавши розмір доплати у разі, якщо буде обрано препарат з
доплатою, необхідно назвати 4- значний код підтвердження фармацевту.
Фармацевтичний працівник в електронній системі охорони здоров’я накладе
електронний підпис. Тільки тоді е-рецепт буде погашено.
Що робити, якщо в найближчій аптеці немає потрібних “Доступних ліків”?
Перший варіант – потрібно звернутись до будь-якої іншої аптеки з “Доступними ліками”. Впізнати таку аптеку можна за відповідною наліпкою на дверях. Також розташування аптеки підкаже оператор контакт-центру НСЗУ за номером 16-77 Всі дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів безоплатні. Оператори контакт-центру відповідають на дзвінки з 9:00 до 18:00 В інший час спрацьовує автовідповідач і на більшість питань відповіді надаються в автоматичному режимі.
Другий варіант – можна замовити той лікарських засіб, який відсутній в аптеці у момент звернення, та отримати його у інший день.